Enkele dagen geleden besloot ik om weer eens te gaan mediteren. Het was inmiddels weer een hele tijd geleden dat ik hier bewust voor had gekozen.
Me richten op mijn ademhaling doe ik altijd al veel. Mijn chronische pijn wordt iets beter handelbaar als ik dat doe, en aangezien ik in het verleden last heb gehad van paniekaanvallen is het iets wat ik mezelf best goed aangeleerd heb.
Er word wel eens gezegd dat mediteren ‘niets meer of minder is dan je op je ademhaling richten’ maar daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Zo begin je, misschien. Je richten op je ademhaling is heel ontspannend en werkt absoluut om je gedachten te kalmeren en soms zelfs uit te schakelen. Maar de essentie van mediteren voor mij is om in het moment te zijn.

Dat klinkt misschien heel zweverig. Ik vond dat vroeger altijd zo’n stom begrip; zijn. Ik vond het altijd een beetje woordenspeling ofzo. Je moet in het moment aanwezig zijn. Alsof je anders zou kunnen.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat als ik het over ‘vroeger’ heb, ik mijn kindertijd bedoel waarin ik boeken over het boeddhisme en meditatie en meer van dat soort dingen verslond. Misschien logisch dat dit soort dingen me als kind zijnde niet helemaal doordrongen.
Tijdens mijn depressie leerde ik dat je absoluut afwezig kunt zijn. Mijn hemel, ik was juist actief bezig om niet te zijn. Alles behalve stil staan bij het hier en nu, ik wilde het aan me voorbij laten gaan.

Nu merk ik dat ik dat soms weer doe. Als ik pijn heb of ernstig vermoeid ben, dan wil ik ook niet in het hier en nu aanwezig zijn. Laat dat moment maar aan me voorbij gaan.
Ik merk dat ik diep ongelukkig word van dit copingmechanisme. Soms kan ik het echt niet tegen gaan: dan ligt er zo’n waas over me heen dat de dagen aan me voorbij gaan. Maar de momenten waarop ik het wel tegen kan gaan, laat ik nu soms ook gewoon gebeuren. Om minder te voelen. Dan ben ik voornamelijk bezig met ‘morgen’, maar morgen blijft morgen in een slechte periode; ik blijf het uitstellen naar een ‘beter moment’.

Resultaat: ik ben teveel bezig met de toekomst en ik vergeet soms van dit moment te genieten. Niet altijd hoor, ik heb mezelf gelukkig ook goed getraind om de mooie momenten te herkennen & te beleven.
Maar ik betrap mezelf erop dat ik heel vaak bezig ben met ‘morgen’ of ‘volgend jaar’. Doelen hebben is goed, maar niet als het ten koste gaat van je geluk van nu.
Een voorbeeld is dat ik heel, heel graag wil reizen en soms de mooie momenten in mijn eigen land gewoon niet meer zie. Of dat ik zo graag af wil vallen, dat ik vergeet om gewoon van mijn lichaam van nu te houden. En de dagen of weken dat mijn gezondheid slecht gaat… dan ben ik toch vooral bezig met ‘als het beter gaat’.

Woensdag lag ik op het strand en paste ik af en toe de meditatietechnieken toe. Een beetje lastig als er zoveel mensen om je heen liggen, maar het lukte me wel.
Het is onbeschrijflijk fijn om gewoon te mogen zijn van jezelf. Om niet bezig te zijn met wat je straks gaat doen of waar je liever zou willen zijn.
Toen ik met gesloten ogen een beetje mee dobberde met de golven (met Steven als mijn anker, trouwens, anders was ’t een beetje gevaarlijk) voelde ik me compleet tevreden en gelukkig. Voor mijn part had ik net zo goed ergens op een tropisch eiland kunnen zitten. Ik was niet op vakantie in mijn hoofd, maar op vakantie van mijn hoofd.

Tips voor het beginnen met mediteren

Je mag zelf je houding bepalen en veranderen
Als je aan mediteren denkt, denk je waarschijnlijk aan het stereotype houding die overal afgebeeld wordt. Die houding vind ik zelf heel fijn, maar mediteren mag je in alle houdingen doen. Vind er één die bij jou past, of probeer er gewoon meerdere uit. Je mag het liggend proberen, of zittend op een stoel met beide voeten op de grond. Je mag zelfs de handstand doen als jij dat fijn vindt.

Je omgeving is belangrijk
Mediteren is heel moeilijk als je allerlei storende geluiden om je heen hebt, zeker als beginner. Op het drukke strand wat ik laatst deed is niet ideaal, maar de natuur is wel een perfecte plek om volledig tot rust te kunnen komen. Voor mij is het dan wel belangrijk dat ik op een heel rustige plek zit en niet ergens waar veel mensen hun hond uitlaten.
Thuis is natuurlijk ook helemaal prima. Je kan een matje neerleggen, of in een comfortabele stoel gaan zitten. In bed mag ook. Experimenteer hier ook een beetje mee. En zorg dat je je telefoon op stil zet, anders schrik je je helemaal rot van dat harde getril bij ieder whatsapje dat binnen komt.

Je hoeft je ogen niet persé te sluiten
Maar het helpt wel. Ik vind mediteren met mijn ogen open veel moeilijker, maar in de natuur wel veel fijner. Als ik namelijk alleen in de natuur ben, een beetje met m’n ogen dicht zit te zitten, dan denk ik de hele tijd: wat nou als er ineens iemand voor me staat?! Daarbij is de natuur ook gewoon mooi!
Je kan natuurlijk ook gewoon in je eigen tuin of op je balkon gaan zitten. Op die manier kan je naar de blaadjes van de bomen kijken, of naar de wolken in de lucht. Ogen dicht of open afwisselen kan ook fijn zijn.

Geluid kan helpen
Mooie muziek, mantra’s of slechts het geluid van fluitende vogels of kabbelend water. Er zijn ook fragmenten te vinden die je door je meditatie heen helpen. Op youtube kan je bijvoorbeeld zoeken op ‘guided meditation’. Persoonlijk moet ik dan wel echt moeite doen om iets te vinden wat me niet de kriebels geeft: de ‘zachte, ontspannen’ stem die mensen dan gebruiken geeft me vaak een heel ongemakkelijk gevoel.
Zelf heb ik een playlist samengesteld met (instrumentale) muziek die ik heel fijn vind om te luisteren.

Richt je op je ademhaling
Je bewust worden van je ademhaling kan heel ontspannend werken. Voor mij kan het soms echt verlichtend voor de pijn werken; zodra ik me op mijn ademhaling richt en diep, ontspannen probeer adem te halen, word ik me automatisch ook bewust van spieren die ik aanspan.
Laat de adem je buik bewegen en laat je schouders rusten. Je mag zelf bepalen of je door je neus of mond ademhaalt. Je hoeft niet persé ademhalingsoefeningen te doen tijdens het mediteren, maar het kan wel. Bijvoorbeeld je adem steeds 5 seconden vasthouden.

Laat gedachten langs je heen kabbelen
Breng steeds weer je aandacht terug naar je ademhaling. In het begin kan dit heel frustrerend zijn, omdat je je ineens bewust wordt van hoe vaak je gedachten van hot naar her vliegen.
Het geeft niet: breng je aandacht weer terug naar je ademhaling. Soms heb ik maar hele korte momenten van stilte in mijn hoofd, maar die momenten zijn echt heel fijn.
Probeer de gedachten die in je op komen te accepteren zonder er een oordeel aan te geven. Héél moeilijk, maar met wat oefening wordt het wel iets makkelijker.

Tekenen of visualiseren mag ook
Als je het moeilijk vind om je enkel op je ademhaling te richten, kan je proberen of tekenen beter voor je werkt. Houd het heel simpel, beweeg gewoon naar gevoel over het papier (eventueel met meerdere kleurtjes) en probeer je alleen op de beweging te richten.
Een andere mogelijkheid is om iets heel simpels te visualiseren. Zoals een bloem, of een meer. Probeer ook dan je gedachten te laten gaan en niet te oordelen over de bloem. Of over jezelf dat je naar een bloem zit te staren, die alleen in je hoofd bestaat.

Heb jij wel eens gemediteerd? Hoe vond je het?

Liefs,
Emily

10 Comments

  • Inge schreef:

    Tijdens de faalangstcursus begonnen we elke bijeenkomst met mediteren. Het was mijn eerste aanraking. Ik vond het heerlijk, hij kon zo fijn vertellen. Zelf probeer ik het nog wel eens thuis, maar dat komt er niet altijd van. Niet alle stemmen zijn even fijn. Soms is instrumentale muziek ook wel prettig.
    Soms twijfel ik of ik het aan het begin van de dag moet doen of juist aan het einde van de dag.
    Inge onlangs geplaatst…Maandoverzicht juniMy Profile

  • Carlijn schreef:

    Ik zeg altijd dat mediteren niks voor mij is. Nergens aan denken, dat kan ik niet. Hoe doe je dat? Doe ik het wel goed. Met deze tips ga ik het misschien toch een keertje proberen.
    Carlijn onlangs geplaatst…Lief dagboekMy Profile

  • Kim schreef:

    Bedankt voor deze tips! Ik dacht altijd dat het ‘verplicht’ was om je op je ademhaling te focussen. Bij mij is dit iets wat heel erg niet werkt “HOE HAAL IK OOK ALWEER ADEM!?”. Vaak raak ik dan in paniek. Misschien werkt het wel wanneer ik ga mag visualiseren. Ik ga het eens proberen! :)
    Liefs Kim
    Kim onlangs geplaatst…VliegangstMy Profile

    • Emily schreef:

      Dat herken ik! Daar had ik ook last van. Dan had ik ’t idee dat ik daarna niet meer ‘vanzelf’ zou ademhalen. Heel vreemd en onprettig.

  • Steven schreef:

    Goede tips! Laat je gedachten langs je heen kabbelen; mooie illustratie :)

    En ik ben graag jouw anker <3

  • Anita schreef:

    Wat een fijne tips, ik sla ze even op. Ik wil er nog steeds aan beginnen maar maak er steeds de tijd niet voor vrij.
    Anita onlangs geplaatst…Rondreis door Noorwegen #2My Profile

  • Rianne schreef:

    Ik heb nog nooit gemediteerd, ik weet niet of het wat voor mij is aangezien ik het niet zo fijn vind om op m’n ademhaling te focussen!
    Rianne onlangs geplaatst…Review: HEMA Long Lasting nagellakMy Profile

  • Heel erg herkenbaar, de waas die over je heen ligt waardoor alles aan je voorbij gaat. Ik vind het soms ook wel fijn. Vind het ook heerlijk om een boek te lezen. Even niet de pijn en alle andere klachten voelen. Eigenlijk is het inderdaad een soort van ontwijken. Dank je wel voor de tips!
    Zo simpel is dan geluk onlangs geplaatst…Summer holidayMy Profile

  • Vivian schreef:

    Ik probeer ook regelmatig te mediteren, maar ik vind het erg lastig. Wat mij wel goed helpt, is om de focus op de ademhaling een beetje los te laten en me meer te richten op hoe ik me voel: wat ik bespeur in mijn lichaam, spanning, stress, pijn enzovoorts, en om dan gewoon te proberen meer te ontspannen. Ik herken me trouwens wel in wat je zegt over het richten op ademhaling als je pijn hebt: dit doe ik ook altijd en het helpt wel. Sowieso heel erg herkenbaar allemaal: ik ben ook zo vaak heel erg bezig met doelen en plannen en niet zoveel met het nu, terwijl dat juist zo fijn kan zijn.
    Vivian onlangs geplaatst…Happy & Happening week 27My Profile

  • Kaylee Roxanne schreef:

    Goeie tips! Ik denk niet dat ik er echt het geduld voor heb, maar volgens mij werkt mediteren wel heel relativerend.
    Kaylee Roxanne onlangs geplaatst…#ReverseDontJudgeChallenge (inclusief mijn filmpje)My Profile

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge
Copyright © IPkabuto 2017 • All rights reserved.