InBewust leven

Metta meditatie

Een paar weken terug kocht ik de Happinez. Daar stond een artikel in over metta meditatie. Metta wordt in het Engels heel mooi vertaald naar loving kindness, in het Nederlands liefdevolle vriendelijkheid.
Zoals de naam doet vermoeden is metta meditatie een liefdevolle manier van mediteren. Metta meditatie leert je om op een liefdevolle, vriendelijke manier naar jezelf en anderen te kijken.

Wat ik mooi vind aan deze manier van mediteren is dat het je in contact brengt met je hart. Je keert terug naar een gevoel van verbondenheid met jezelf en met anderen – een verbondenheid met de wereld.
Tijdens een metta meditatie wens je als eerste jezelf liefde en geluk toe, en dat is zo belangrijk. Wanneer je zachter naar jezelf bent, kan je ook zachter naar anderen zijn.

Metta meditatie is iets wat je ook buiten het mediteren kunt gebruiken. De mantra’s kan je in je hoofd herhalen tijdens je bezigheden in het dagelijks leven, en inzetten wanneer je in conflict komt met een ander (of met jezelf). Wanneer je tijdens een meditatie bij liefdevolle vriendelijkheid kunt komen, kan je het daarna ook vaker in andere situaties.

Een metta meditatie kan je binnen een paar minuten doen, maar je kan er ook een uur voor uittrekken. Ik doe het zelf meestal in 10 minuten, lang mediteren met een kindje is wat lastiger. :)

Hoe doe je een metta meditatie?

Begin de meditatie op een manier die jij fijn vindt. Ga lekker zitten of liggen. Breng je aandacht naar je ademhaling. Als je het fijn vindt, kan je je ademhaling vertragen en diep vanuit je buik ademhalen.

Leg een hand op je hart.

Als eerste begin je bij jezelf. Je mag de zinnen veranderen naar iets dat bij jou past of dat fijn voor jou voelt.

Dat ik gelukkig mag zijn.
Dat ik gezond mag zijn.
Dat ik veilig mag zijn.
Dat ik vrij mag zijn van lijden.


Vervolgens denk je aan iemand waar je van houdt. Iemand waar je een warm gevoel bij krijgt. Je kan ‘jij’ eventueel vervangen door de naam van die persoon.

Dat jij gelukkig mag zijn.
Dat jij gezond mag zijn.
Dat jij veilig mag zijn.
Dat jij vrij mag zijn van lijden.


Je mag dit herhalen voor meerdere geliefden als je dit fijn vindt. Denk aan één persoon per keer.
Richt je daarna op iemand die je als een kennis beschouwt. Iemand waar je neutrale gevoelens voor hebt.

Dat jij gelukkig mag zijn.
Dat jij gezond mag zijn.
Dat jij veilig mag zijn.
Dat jij vrij mag zijn van lijden.


Daarna denk je aan iemand waar je in conflict mee bent. Iemand waar je niet goed mee overweg kunt. Neem waar hoe het voelt om diegene warme gevoelens te sturen.
Het is niet erg als je tijdens een metta meditatie verdriet of boosheid voelt. Laat het gevoel er zijn, en zie het als een teken dat je nog ergens van mag helen.

Vervolgens sluit je af door iedereen op aarde hetzelfde te wensen. Ik vind het zelf fijn om de hele aarde erbij te betrekken – ieder wezen, ieder leven.

Dat ieder wezen gelukkig mag zijn.
Dat ieder wezen gezond mag zijn.
Dat ieder wezen veilig mag zijn.
Dat ieder wezen vrij mag zijn van lijden.


Ik ben benieuwd of jij deze vorm van meditatie al kende. Voor mij was het echt een mooie ontdekking. Ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen te jeukerig of zweverig is, maar het gevoel dat ik kreeg na de eerste keer deze meditatie doen was zó fijn. Ik raad het iedereen aan om het op z’n minst te proberen.

By
2

You may also like

2 Comments

  • Jenn

    Ik kende het nog niet, maar het klinkt heel mooi. Ik ga dit eens proberen :)
    Jenn onlangs geplaatst…Restaurant | Osteria Pomodoro in LentMy Profile

    november 26, 2019 at 2:47 pm Reply
    • Emily

      Ben benieuwd wat je ervan vindt!

      november 26, 2019 at 6:23 pm Reply

    Leave a Reply

    CommentLuv badge