Sinds mensen weten dat ik bezig ben met afvallen – en al zo’n 30 kilo kwijt ben – vragen ze me regelmatig ‘hoe ik dat toch doe’. Meestal zijn ze teleurgesteld wanneer ik niet een kort, magisch antwoord kan geven.
Gezond afvallen is moeilijk. Daar ga ik niet over liegen. Natuurlijk zijn er crash diëten die je kunt volgen, waarmee je snel kilo’s zal verliezen.
Om ze vervolgens weer net zo snel terug te krijgen – met wat vriendjes erbij.
Ik blijf iedereen die tips van me wil krijgen maar smeken: blijf alsjeblieft van de crash diëten vandaan!
Ik heb een lijstje samengesteld voor iedereen die wil weten welke tips ik zelf gebruik.

Ga niet dagelijks op de weegschaal staan.
Weeg je één keer per week en houd een vaste weegdag aan. Ik weeg bijvoorbeeld iedere zondag, ’s ochtends vroeg na het plassen, vóór het ontbijt.

Maak foto’s!
Ik kan niet genoeg zeggen hoe belangrijk dit is. Er zijn nauwelijks foto’s van mij op mijn zwaarst, laat staan ondergoedfoto’s (die ik nu wel maak om goed te kunnen vergelijken) en daar heb ik ontzettend veel spijt van! Het werkt zo motiverend om te zien hoe ver je al gekomen bent. De weegschaal laat niet altijd vooruitgang zien, zeker niet wanneer je ook spiermassa aan het kweken bent. In de spiegel zie je lang niet altijd verschil, want in ons hoofd blijven we soms dik. Maar foto’s liegen niet. Probeer dezelfde positie aan te nemen wanneer je progress pics maakt en geef je lichaam de tijd om verandering te laten zien.

Gebruik een meetlint
Neem de omtrek van je taille bijvoorbeeld iedere maand op. Nogmaals; de weegschaal laat lang niet altijd vooruitgang zien, en zeker niet hoeveel vooruitgang er is!

Zoek motivatie
Zwakke momenten heeft iedereen wel eens. Afvallen is niet makkelijk. Je mag best even flink balen, je emoties erkennen en voelen is alleen maar gezond. Stap vervolgens wel weer over naar een positieve gedachtegang. Schrijf op waarom je zo graag af wil vallen en lees dit vervolgens dan weer terug tijdens een zwak moment. Zoek before&after foto’s op internet, of inspirerende teksten die met afvallen te maken hebben. Lees blogs, praat met mensen, vergelijk je oudere en nieuwere foto’s.

Vertel het aan iemand
Dit is een tip die je wel vaker tegen komt. Wanneer je het aan iemand vertelt, ben je minder snel geneigd om op te geven. Ook kunnen andere mensen je erbij helpen.
Zelf ben ik hier niet zo van. Ik vind het prima om het aan één of twee personen te vertellen. Meer hoeft van mij niet. Misschien vind jij het juist wel fijn om je hele familie en/of vriendengroep op de hoogte te stellen ervan.

Zoek een manier van bewegen die bij je past
Op de eerste plaats is het ’t belangrijkst om je eetpatroon aan te passen. Je kunt namelijk zoveel sporten als je wil; wanneer je slecht eet is afvallen erg moeilijk. Daarbij is het belangrijker om gezond te eten (in plaats van je blind te staren op de kilo’s die eraf moeten).
Maar daarnaast is het zeker belangrijk om te bewegen. Zoek iets waar jij je lekker bij voelt en wat je vol kunt houden. Tijdens het afvallen is het belangrijk om je spieren te trainen. Wanneer je chronisch ziek bent is dit net even wat lastiger, maar probeer toch iets te vinden. Wandelen is ook prima!

Geef niet op na een zwak moment
Vallen betekent niet falen. Vallen en niet meer opstaan is falen!
Gooi niet de rest van je dag weg wanneer je een verkeerde snack keuze gemaakt hebt. Wanneer je een kapotte band hebt gooi je toch ook niet meteen je hele auto weg?
Zelfs wanneer je de hele dag om wat voor reden dan ook je misdragen hebt; morgen is er weer een nieuwe dag. Je hebt op ieder moment weer de keuze om terug te stappen naar je gezondere levensstijl.

Gun jezelf af en toe iets lekkers
Het beste dieet is een levensstijl verandering, lekker gezond eten wat je de rest van je leven vol kunt houden. Feestjes en avondjes uit horen bij het leven; af en toe wat lekkers eten ook! Jezelf belonen voor het afvallen met eten vind ik onzin, maar jezelf af en toe wat lekkers gunnen moedig ik absoluut aan. Bepaal voor jezelf wat voor jou onder ‘iets lekkers’ valt; er zijn natuurlijk genoeg gezonde(re) lekkere dingen, maar misschien was je voor je levensstijl verandering wel een enorme frituur gek. Gun jezelf af en toe iets waar je naar snakt, maar zorg dat je dieet overwegend gezond is voor de rest van de maand.
Jezelf toe staan om een stuk taart te eten op een feestje zorgt er misschien voor dat het afvallen langzamer gaat dan wanneer je dat niet zou doen, maar ik neem dat voor lief. Ik wil namelijk gewoon af en toe een stukje taart kunnen eten en ik wil me niet schuldig voelen omdat ik op vakantie een enorme ijsbeker bestel.
Van één ongezond menu word je niet dik, net zoals je niet van één gezond menu slank zult worden.

Kook zelf
Nu wonen we niet in Amerika waar in sommige staten iedere dag uit eten gaan heel gewoon is, maar ook in Nederland laten we veel vaker eten thuis bezorgen. Geen goede ontwikkeling, want je hebt geen idee wat er in je eten zit. Zelf koken is zo belangrijk omdat je dan precies weet wat je in je lichaam stopt.

Eet echt voedsel
Ik weet wel dat snack a jacks en special K erg populair zijn onder het ik-wil-afvallen publiek, maar ik ben er zelf niet zo’n voorstander van. Het is soms ook erg moeilijk om naar een gezond tussendoortje te zoeken, dat snap ik heel goed. Zelf ben ik ook schuldig aan het af en toe eten van producten die ik eigenlijk onzin vind.
Wanneer ik melk drink, drink ik meestal volle melk. Nu ben ik overgestapt naar amandelmelk voor mijn muesli en smoothies, dus krijg ik niet zoveel melk meer binnen. Ik ben echter nog steeds een voorstander van volle producten; geen magere melk of yoghurt. Dit is een persoonlijke keuze natuurlijk, maar mijn lichaam heeft véél minder nodig van de gewone biologische volle yoghurt, dan van 0% vet optimel drink (en vergeet niet dat we vet nodig hebben!).

Eet meer, niet minder
Het meest vervelende aan diëten is misschien wel het hongergevoel waar veel mensen over klagen. Natuurlijk moet je niet méér van de slechte(re) opties eten en hoef je niet twee borden spaghetti weg te werken, maar fruit en groenten kan je gerust flinke porties van eten. Ook is het belangrijk om overdag goed te eten, zodat je ’s avonds geen honger meer hebt en je lichaam rust kan geven. Door de hele dag door kleine porties te eten, houd je je metabolisme op gang. Honger jezelf niet uit, want dat is alleen maar slecht voor je.
Één van de eerste veranderingen die ik maakte, waarmee ik vrij snel gewicht begon te verliezen, was méér eten. Ik had altijd de neiging om slecht te ontbijten, niet te lunchen en erg weinig van mijn avond eten te nemen. ’S avonds laat nam ik dan een stuk of 4 tot 6 boterhammen omdat ik dan zo’n honger had, en at ik chips als ik me flauw voelde. Uiteindelijk veranderde ik mijn eet patroon zo dat ik in de ochtend 2 of 3 boterhammen at, een smoothie dronk, en de rest van de dag vulde met fruit of yoghurt, salade, ei, totdat het tijd was voor het avond eten. Soms vind ik het nog wel eens moeilijk om mezelf eraan te herinneren om kleine porties over de hele dag te eten, maar met de tijd begint het meer een gewoonte te worden.

Drink (meer) water
Heel simpel. Heel effectief. Probeer eens een paar dagen per week alleen maar water te drinken!

Heb je iets aan deze tips? Of gebruik jij misschien andere tips?

7 Comments

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge
Copyright © IPkabuto 2017 • All rights reserved.